hits

desember 2013

Nissens omdmme - og hva vi kan lre

Ny dansk forskning, gjengitt p forskning.no, viser at nissen har like stor troverdighet som legen.

Nissens stabilt gode omdmme er bemerkelsesverdig, og hva er det egentlig han gjr riktig? Her er mine refleksjoner, og hva jeg mener vi kan lre.

Konsistent konsept - Nissen er tro mot sitt konsept. Han fr sikkert mange innspill p hvordan han kan gjre konseptet enda bedre, men han holder seg strengt til de prosedyrer og leveranser som har fungert i en rrekke. Kall han gjerne konservativ, men jeg tror mye av grunnen til suksessen ligger her.

Sttt imot trender - Alle bedrifter kan i blant bli fristet til gjre forandringer for tilfredsstille flyktige trender. Nissen gr aldri i den fellen. Uavhengig av om for eksempel rdt, langt skjegg og store beltespenner er trendy eller ikke, insisterer han p se lik ut r etter r. Her har mange bedrifter noe lre.

Hy servicekvalitet - Nissen leverer alltid p tid, har aldri rotet bort en pakke og er alltid imtekommende nr det forventes. Med tanke p den vanvittige logistikken som ligger bak nissens leveranser juleaften og 1. juledag er det meget imponerende.

Robust franchisekonsept - Rundt om i verden er det mange som spiller rollen som nisse. Skulle det vre at drakten er for liten, at strikken er synlig eller at skjegget henger 10 centimeter under haken, fungerer det likevel. Det forteller meg at konseptet grunnleggende er knallsterkt. Nissen kan derfor bruke et stort franchisenettverk uten risikere omdmmet.

Ikke blitt for grdig - Det kanskje mest bemerkelsesverdige med nissen er at han ikke har forskt f innpass i andre hytider enn julen. Han har penbart ledig produksjonskapasitet i store deler av ret og sikkert mange medarbeidere som gr og kjeder seg. Selv om styret nok har forskt presse ham, har nissen sttt i mot. Nissens integritet bidrar til hans gode omdmme.

Beholdt magien - Det er mange eksempler p bedrifter som har hatt en egen mystikk i en periode, gjerne knyttet til en profilert toppsjef, men som over tid har blitt oppfattet mer som en av mange tilnrmet like aktrer. Nissen har klart beholde magien og bringe den videre til nye generasjoner. Dette gir nissen en metaverdi som er godt for omdmmet.

Hy kundedeltakelse - Nissen leverer bare en del av alle gavene som gis og fs i julen. Likevel evner han ofte f ren for alle gavene. f kundene til st for store deler av innsatsen selv vet vi er en god forretningside. Jeg vil si at nissen har perfeksjonert denne modellen.

Ingen skandaler - Nissen har mange hjelpere og det er store verdier i omlp. Likevel leser vi aldri at noen av hjelperne har stjlet eller blitt tatt for korrupsjon. Selvsagt har det skjedd, men nissen har en meget god krise- og beredskapsorganisasjon som tar hnd om sakene fr de nr mediene. En viktig forutsetning for et godt omdmme.

Unngtt overeksponering - Nissen er bare synlig nr det er forretningsmessig fornuftig. Nissen gjr ikke sommerintervjuer fordi han savner seg selv i mediene. Nissen porsjonerer riktig og passer p at kundene ikke gr lei av ham. Det styrker omdmmet.

Fornuftig overvkning - Nissen har som kjent et overvkningssystem uten sidestykke. Han vet hvorvidt hver eneste en av oss har vrt snill eller ikke. Likevel bruker han denne informasjonen klokt og unngr at folk fler seg overvket eller forfulgt. Han straffer heller ikke de mindre snille alt for hardt. Jeg vil si at alle overvkningsorganisasjoner som er opptatt av sitt omdmme har mye lre av nissen.

Intet innsyn - Det er et faktum, selv om det kanskje ikke er noe etterstrebe, at nissen har sikret seg at ingen har innsyn i hans finanser. I utgangspunktet har nissen ingen inntekter og meget store kostnader. Det fungerer sjelden s mange r p rad som nissen har holdt p. S det er noe i forretningsmodellen vi ikke vet. Eller det str pengesterke mennesker bak som holder sin identitet skjult. Uansett, med sin modell unngr nissen at nebbete finansjournalister graver i hans forretning og potensielt henger ham ut for drlig konomistyring. Det gjr omdmmearbeidet lettere.

Nissen br vre en inspirasjon for alle som arbeider med sikre og forbedre sitt omdmme!

Om det er noe jeg har glemt hrer jeg gjerne fra deg.

PR stunts Amazon style

Bare et PR-stunt, sier folk nedsettende. Underforsttt et utspill i media som mangler substans og troverdighet, og som ikke frer til noe annet enn i beste fall noen f sekunders oppmerksomhet i det offentlige rom.

Denne typen utspill ser man absolutt, men mye av det som folk ved frste yekast avfeier som et PR-stunt har en klar forretningsmessig agenda. Det gjelder bare se det.

N i desember har Amazon-sjefen Jeff Bezos skapt relativt mye oppstuss etter at han i TV-programmet 60 Minutes sa at han i nr fremtid s for seg at mye av det som ble bestilt p Amazon ville bli levert hjem til kundene via Octocopters, sm fjernstyrte dronelignende helikoptre. Folk mpte og kritikerne var raskt ute og ppekte de mange teknologiske, legale, praktiske og kulturelle hindringene som mtte overvinnes for f en slik lsning til fungere. Og de aller fleste, inkludert journalister, spurte seg: Kunne han virkelig mene det, eller var det bare et PR-stunt?

Bare et PR-stunt?

Ganske umiddelbart etter programmet var bde United Parcel Service, UPS og Google ute og fortalte at de ogs jobber med ulike robotprosjekter. Og nringsklyngen som jobber med utvikle ubemannede fly erfarte at en rekke nye investorer kom p banen og var nysgjerrige p hva de holder p med. Og pressen? Ja, den skrev spalte opp og spalte ned om Amazon, dets vekst og utvikling og den nyskapende toppsjefen.

Man kan trygt konstatere at Jeff Bezos, med sitt utspill, har skapt en forretningsmessig dynamikk som i sum har styrket Amazons posisjon. Og det helt uavhengig av om Octocopters blir se i nabolaget i 2015, 2020 eller kanskje aldri.

Helt nyaktig hva Amazon ville oppn med dette utspillet vet f, men at det var et PR-stunt ment for et yeblikks oppmerksomhet er helt usannsynlig etter min vurdering. At analytikere og erfarne journalister kan f seg til tro det, er et mysterium.

Bare et PR-stunt er ofte en lettvint analyse som ikke tar innover seg effekten oppslagene kan ha p ansatte, kunder, leverandrer, investorer, media eller andre. Selv om et oppslag bare gir noen f sekunders bermmelse i det offentlige rom, kan det sette mer varige spor hos en eller flere av bedriftens interessenter. Og iblant kan det endre dynamikken i en hel bransje.

Jeg vil aldri anbefale noen gjre et utspill i media som mangler substans, troverdighet eller forretningsmessig forankring. Men et PR-stunt som en del av en bredere forretningsstrategi kan vre klokt. Bare spr Amazon-sjefen, som garantert lever meget godt med at mange avfeide hans siste utspill som bare et PR-stunt!

Gambit H+K har ingen kunderelasjon til Amazon.

Blir det julegaver fra Expert likevel?

I sommer ble det solid baluba da elektronikkjeden Expert lanserte sin kampanje bygget rundt Queen-lten We Will Rock You. Budskapet var at de hadde blitt bde nye og billigere gjennom en rekke kutt. Srlig reagerte mange p at reklamemateriellet trakk frem at selskapet hadde lagt ned 358 smbutikker og at 1432 ansatte hadde mtte slutte.

Det ble straks god latin hevde at omdmmet til Expert ville f varige svekkede sjelsevner. Reklamefolk var ute og hevdet at kampanjen ogs ville rasere omdmmet til norsk reklamebransje ? selv om kampanjen ble laget av et dansk byr. I sosiale medier flommet det over av folk som lovet ALDRI mer handle p Expert.

Et halvt r har gtt, og det er kanskje p tide gjre opp en liten status.

S langt jeg kan se lever bde Expert og norsk reklamebransje i beste velgende.

Personlig synes jeg at Expert kunne spart seg for skryte av hvor mange ansatte de hadde sagt opp. Det var undvendig.

Jeg vil imidlertid oppfordre til en viss edruelighet nr det gjelder hva som svekker en bedrifts omdmme. Det er blitt altfor lettvint rope at omdmmet er p vei ned i toalettsklen hver gang en bedrift blir utsatt for tff kritikk i det offentlige rom. S enkelt er det ikke. Omdmmet pvirkes av en rekke faktorer, og folk flest har ofte andre perspektiver enn ekspertene.

Jeg vet ikke hvordan markedsandelene eller omdmmeindikatorene til Expert har utviklet seg det siste halve ret.

Jeg er likevel helt sikker p at mange av sommerens kritikere er finne i Experts butikker n i julehandelen. De lokkes av pris, utvalg, beliggenhet eller nye store flaggskipbutikker ? selv om noen kanskje har ikledd seg store briller og detektivfrakk for ikke bli gjenkjent.

God juleshopping!

Gambit H+K har ingen kunderelasjon til Expert.