hits

november 2014

Stordalens storhet

En av lrdagens sterkeste leseropplevelser er en lang artikkel i Dagens Nringsliv knyttet til Gunhild Stordalens alvorlige sykdom. Dette er ikke sirkus Stordalen slik vi kjenner dem. Dette er alvorlig. Ddelig alvorlig.

Saken er ogs et mesterstykke i krisekommunikasjon.

De har selvsagt diskutert i det uendelige om hvordan de som norske a-kjendiser skulle hndtere denne saken. Skulle de holde kjeft, skulle de si litt eller skulle de si alt? Og dersom de skulle si noe, nr og hvordan skulle de gjre det?

Det er mange hensyn ta bde av personlig, familie- og forretningsmessig art. Rdene de har ftt, har sikkert spriket i mange retninger.

De valgte en brutal penhet. Det har selvsagt kostet mye, men jeg er sikker p at det vil vise seg at de gjorde rett. N fr de massiv sympati samtidig som sakens fulle bredde er offentlig kjent. De unngr noen som helst form for spekulasjon og journalister som graver etter flere detaljer. De fr rett og slett ro.

Det vil sikkert vre kynikere som vil mene at Herr og Fru Stordalen bare har brukt anledningen til atter markedsfre seg selv og sine prosjekter. Men sorry, den kjper jeg ikke. Til det er utgangspunktet for alvorlig. De har ikke gtt offentlig ut med denne saken p denne mten fordi de hadde lyst, men fordi det var den minst drlige lsningen.

I et kommunikasjonsfaglig perspektiv er flgende verdt ta lrdom av:

  • De har gitt saken eksklusivt til ett medium. Det har gitt dem mulighet til forhandle en god avtale hvor de har ftt anledningen til godkjenne all tekst og alle bilder fr det kom p trykk. De har sikkert ogs kunnet velge hvilken journalist som skulle skrive saken.
  • De har valgt samarbeide med et medium som kunne presentere saken p en god mte. Magasinet til Dagens Nringsliv var et perfekt valg. Da ble saken ikke bare om sykdommen, men ogs om de prosjektene Gunhild Stordalen er involvert i.
  • De har valgt si og vise alt med en gang. Det gjr at saken fr enorm oppmerksomhet denne helgen, men at saken ganske raskt forsvinner fra nyhetsbildet.

Jeg er imponert av Stordalens hndtering. Det motet de s langt har vist kommer til komme godt med i den meget tffe perioden de har foran seg.

#Stordalen #Krisekommunikasjon #PR

Tommelfingerreglene

Tommelen er blitt kroppsdelen alle kommunikatrer vil smiske med. Fr man kundens tommel p sin side, er man sikret suksess i det digitale univers. Kjeder du tommelen er lpet kjrt.

"Thumb-stopping creativity" er det som gjelder om dagen. Hvordan fr du kunden til stoppe p akkurat din sak nr han raser gjennom feed'n eller nyhetsoversikten p sin mobil?

P mange mter er mobilen bare en kanal, p lik linje med avis, TV eller laptop. Og det meste som finnes i vrige kanaler forventer kunden finne ogs p mobilen.

Likevel er det noe med skjermstrrelsen og det faktum at kundene sjekker mobilen nr de er p farten, eller egentlig holder p med noe annet, som gjr det utfordrende. Tiden du har for fange oppmerksomheten kan telles i nanosekunder, og er sledes betydelig kortere enn hva du har for eksempel p en laptop.

S hva betyr dette egentlig? Jeg har oppsummert mine refleksjoner s langt i det jeg kaller "Tommelfingerregler for profesjonelle kommunikatrer":

  • Unng flotte storskjermer nr kampanjeideer skal presenteres p kontoret. Ta heller frem mobilen. Sjekk at ideen virkelig fungerer i et mobilt format fra frste stund. Fungerer det ikke p mobil, fungerer det ikke. Punktum.
  • Overskriften har aldri vrt viktigere. Bruk mye tid p utvikle en svrt god overskrift. Lag gjerne mange versjoner og se hvilken som fungerer best.
  • Leseren m tro at hun fr en umiddelbar belnning av klikke p din sak. Noe som opplyser, underholder eller provoserer. Snakk til reptilhjernen, den delen som styrer vr automatiserte atferd.

Det finnes helt sikkert flere tommelfingerregler. Kom gjerne med dine i kommentarfeltet nedenfor!

#PR #Kommunikasjon #Mobil #Kampanjer #Reptilhjernen

Hva de gamle menn kan lre oss om kommunikasjon

Kongressvalget i USA ble en seiersmarsj for republikanerne. N har de flertall bde i Representantenes Hus og i Senatet, og gleder seg til peke nese til President Obama i hans to siste r i det hvite hus.

Det er alltid noe lre om kommunikasjon i et politisk valg. Det jeg merket meg denne gangen var at republikanerne srlig lykkes p to omrder:

  • De forhindret at de mest rabiate tea-party grningene, som partiet har en del av, kom p valg eller satte partiet i et drlig lys.
  • De unngikk at noen av deres representanter sa noe dumt.

Begge deler en ganske stor bragd for The Grand Old Party sammenlignet med de siste 2-3 valgene. Men tilfeldig var det ikke.

Jeg vil hevde at det var gamlegutta, med Senator 72-r gamle Mitch McConnell (bildet) i spissen, som denne gangen tok partiet tilbake. Med stlkontroll, hardt arbeid og penger plasserte de amatrene og de ekstreme p sidelinjen og sikret at partiet ble representert av folk som kan faget og som ogs de mer moderate velgerne kunne stemme p.

Seieren var basert p alt annet enn en felles drm om Den Store Forandringen. Republikanerne hadde faktisk ingen stor visjon utover et felles hat mot Obama. Dette var geriljakrig i hvert enkelt valgdistrikt.

Og s var det, etter ordre fra de eldre herrer, ving, ving og ving for kandidatene.

Alle kandidatene fikk for eksempel, i forkant av valgkampen, fle hvordan det er ha et kamera rettet mot seg til alle dgnets timer. Det var rett og slett en hel gjeng ansatt av partiet som ikke hadde noen annen oppgave enn fotflge kandidatene og stikke et kamera i ansiktet p dem. Alt for forberede kandidatene p nrgenheten og stresset de ville mte i valgkampen. De skulle lre seg beholde roen og ikke si noe teit.

I tillegg mtte kandidatene pent finne seg i komme til Washington for mte partiets debatt-team og medietrenere. Ikke en gang eller to, men gjerne 15 til 20 ganger.

S hva kan vi konkludere med?

Den medietreningen norske politikere gr igjennom er peantter sammenlignet med dette.

Det er veldig bra vil mange si. Det tyder p at vi har selvstendige politikere og en ganske anstendig presse.

Kanskje det. Jeg tror nok likevel at de gamle menn i Washington kan lre oss ett og annet. Blant annet at velse gjr mester.

Denne gangen fungerte det i hvert fall for republikanerne.

#Valg #Kongressen #USA #PR #Kommunikasjon #Senatet #MItchMcConnell #Republikanerne #Obama