hits

september 2015

Der Untergang?

Jeg har aldri jobbet i eller for Volkswagen. Annet enn vre en, frem til n, lykkelig eier av en Volkswagen Tiquan, vet jeg ikke noe mer om den pgende skandalen enn det pressen og selskapet selv serverer.

Men jeg vet en ting: det er i dag alt for tidlig snakke om de langsiktige omdmmeeffektene av denne skandalen. Det er en klassisk feil mange eksperter gjr. Midt i krigens hete spr man et selskap, en organisasjon eller et menneske nord og ned. Og s viser det seg, nr stvet har lagt seg, at den langsiktige effekten ikke ble s stor. Kanskje ble det ingen effekt i det hele tatt.

Volkswagen er akkurat n ute kjre (pling!), det er det ingen tvil om. Big time! Det kommer til koste dem massivt bde i bter og i tapt salg. De skryter av vre Das Auto. Mange nordmenn vil vel heller si Dass Auto, drittbil, akkurat n.

Likevel, jeg er imponert over hvordan selskapet og dets toppsjef s langt har reagert. Man kunne lett sett for seg at de gjemte seg, uttalte seg avventende eller snakket p en mte som bare jurister ville ftt noe meningsfylt ut av. Det skjer ikke sjelden nr globale selskaper str til knrne i mkk.

Isteden har toppsjefen gjort det eneste rette. Han har umiddelbart tatt personlig ansvar, han har ikke tatt noen forbehold og han har sagt at dette er totalt uakseptabelt. Og det i et sprk som det er mulig for vanlige folk forst.

Gjennom skriftlig materiell og video har toppsjefen snakket bde til kunder, ansatte og myndigheter. Og til vre en tysk og formell toppleder, vil jeg si at han til og med fremstr beveget. I hvert fall litt.

I USA har Volkswagens amerikanske sjef sagt offentlig at: we screwed up. En befriende rlig oppsummering spr du meg.

Ikke misforst: dette er en dyp krise for Volkswagen, og potensielt ogs for tysk bilindustri. Den kommer til pg lenge, koste mye og sette tydelige spor.

Men nr man frst har havnet i ufre, m man spille med de kortene man har. S langt har Volkswagen opptrdd klokt. Synes jeg.

Hva som blir konsekvensene videre er umulig sp. Men hevde i dag at dette er Der Untergang er en forhastet konklusjon.

Denne saken kommer til g inn i fremtidens lrebker i krisekommunikasjon. Hvorvidt det blir et skandale- eller et suksesscase gjenstr se.

#Volkswagen #Krisekommunikasjon #PR #Lederkommunikasjon