hits

september 2014

lytte til kundene er bare S 2004!

Det ble litt bank p meg i gr. Frst DNB-sjef Rune Bjerkes foredrag om det han mener er en forestende betalingsrevolusjon. Deretter en prat med en god nabo som fortalte meg at han brukte konsulentdagene p f bankene til lytte mer til kundene sine.

Vi har alle lrt at det er bra lytte til kundene sine, og bankene har ikke alltid ftt ros for det. Jeg nikket anerkjennende til min nabo.

S kom jeg til tenke. Er det virkelig de som lytter til sine kunder som vinner om dagen? Google, Facebook, Amazon og Alibaba er vekstvinnere som p ulike mter n utfordrer bankenes domene. Lykkes disse fordi de lytter til markedet eller til kundene sine? Nei, vil jeg hevde. De gjr noe som er mye mer effektivt, de forholder seg til hva folk gjr. Og kun det.

Jeg har enn til gode f en kundeunderskelse fra Google hvor de spr meg p en skala fra 1 til 7 hvor fornyd jeg er med lsningen. Hvorfor sprre, nr de uansett ser alt jeg gjr p nettet? I den digitale verden er det lett se hva som fungerer og ikke. Amazon leser oss som en pen bok, for si det p den mten.

Vi har alle erfart at det er forskjell p hva folk sier at de gjr og hva de faktisk gjr. I den digitale verdenen slipper man kartlegge holdninger for si noe om hva folk med en viss sannsynlighet kommer til gjre. Man forholder seg bare til det folk gjr. Egentlig noe som markedsfrere har drmt om, men slitt med, fra fagets spede begynnelse.

S vet jeg at bank er mye mer enn data og betalingslsninger, hvor de nye aktrene n srlig gjr seg gjeldene. Jeg setter stor pris p min rdgiver i banken, og forventer at de lytter til meg. Det samme gjr andre lnekunder og det store bedriftsmarkedet.

Jeg vet jeg overdriver. Det blir aldri feil lytte til kundene sine. Selvsagt ikke. Men om bankene skal komme ut som vinnere i den betalingsrevolusjonen som Bjerke n spr, er det andre ting som gjelder. Handlekraft og investeringsvilje for eksempel. Om de lytter for mye risikerer de bli rvet av Alibaba.

#Bank #Kunder #DNB #RuneBjerke #Google #Facebook #Amazon #Betalingsrevolusjon #Alibaba #Survey

Ikke mobb Hillary!

Jeg m dele med mine lesere at jeg har et noe usunt forhold til amerikansk politikk. Jeg leser artikler og bker med innhold som egentlig ikke er viktig hverken for verden, Norge eller meg selv. Men det er noe med amerikanske politikk. Jeg kan ikke helt forklare det.

OBS! Jeg er ikke blant dem som alltid liker de demokratiske kandidatene bedre enn de republikanske, slik de fleste Nordmenn har for vane. Jeg kan til og med si bra ting om George W. Bush, selv om jeg er enig i at han ikke alltid fremsto som den skarpeste peantten i garasjen.

Men s var det Hillary Clinton da. Vil hun bli president i USA?

F, om noen, har arbeidet s hardt for f muligheten til bli spurt sprsmlet hun ikke vil svare p. Hun har nylig gitt ut bok, vre p signeringsturne over hele landet og deltatt p en rekke talkshows. Denne uken var hun sgar i den lille, men for nominasjonsprosessen viktige delstaten Iowa.

Overalt fr hun sprsmlet om hun vil stille som presidentkandidat. Og svaret er alltid en variant av jeg er bare her for hilse p venner og f meg en matbit.

N har det ndd et slikt niv at pressen har begynt mobbe henne. Den norske inkludert.

DET ER JO HELT PENBART AT HUN SIKLER P DET OVALE KONTORET! KAN HUN IKKE BARE SPYTTE DET UT! TROR HUN VI ALLE ER DUMME! Omtrent slik str det lese mellom linjene.

Jeg er uenig. Jeg mener hun har en briljant, man kan si irriterende briljant, strategi. Hun skaper momentum, pleier sitt velstende nettverk og gjr arbeidsbetingelsene nesten umulige for enhver annen demokrat som nsker seg et stort hvitt hus sentralt i Washington.

Kanskje enda viktigere egentlig, gjennom at hun formelt ikke er en kandidat str hun friere bde i forhold til hva hun kan si og gjre. I det yeblikket hun rekker opp hnden m hun forholde seg til et intrikat sett av lover og regler som bare gjr ting vanskeligere.

I sum er det flere argumenter for ikke vre en kandidat enn vre det. Inntil videre.

S det er ingen grunn til mobbe Hillary. Hun kan snart dukke opp p skjermen din. Direkte sendt fra det ovale kontor.

PS! Gambit H+K har dessverre ikke noe kundeforhold til Clinton-familien.

#Kommunikasjon #PR #Politikk #Clinton #HillaryClinton #Hillary #President #Presidentkandidat

Petter Northug, vr et geni! Please!

Petter Northug har ftt solid omdmmehjelp i dag. Av PR-ekspertene. Ikke av dem han har p sin egen lnningsliste, men de andre. De som mener mye i media. Slike som meg kanskje, selv om jeg ALDRI ALDRI ALDRI kommer til omtale meg selv som en PR-ekspert.

Dette kommer til st i lrebker om krisehndtering, Her er det regi fra ende til annen, Northug-bok er spin av hy klasse er et utvalg sitater jeg har sett.

Alt dette fordi det har kommet ut en bok i dag som f kjente til p forhnd. En bok som forteller DEN SANNE HISTORIEN om fyllekjringen og annet. En bok som alle involverte hevder kom ut n, fordi det var n den var klar. At dette var en strategisk manver, benekter utgivere og Northugs team p det sterkeste.

Jeg er enig. Det er svrt sannsynlig at dette var nye planlagt og del av en strategi. Det str mye p spill for flere. Det er vanskelig tro at det var tilfeldig. Mine bransjekollegaer har nok rett.

Likevel, tenkt om det ikke var det. Tenk om den kom ut n rett og slett fordi punktum var satt og trykkeriet hadde levert. Kanskje som en litt tilfeldig brikke i en omtrentlig plan. Alle som har lest biografier vet at tilfeldigheter ofte betyr langt mer enn planene.

Jeg vet ikke.

Det jeg vet er at vi s gjerne vil at det skal vre noe genialt over det. Vi vil s intenst at Petter Northug skal komme tilbake som verdens beste mannlige skilper. Tenk hvilken historie, hvilket drama det kan bli. Petter Northug som kom tilbake. Vr mann reiste seg. Han krabbet bokstavelig talt ut av et vrak, spente p seg skia og la seg i trening igjen. Da alle trodde han var ferdig, hadde han bare s vidt begynt. Bare tanken gir meg trer i ynene. PETTER! PETTER! PETTER!

S det er bare si: Vi vet du kan Petter, og vi vil s veldig gjerne at du lykkes. Derfor velger vi i det lengste tro at alt du gjr er del av en genial plan. PR-ekspertene bidrar der de kan, men skirennene m du vinne selv!

PS! Gambit H+K har ikke noe kundeforhold til Northug

#PR #Omdmme #PetterNorthug #Krisehndtering

Herlige smil fra SAS



I dag smiler mer enn 100 ansatte i SAS i en helsides annonse i avisen Dagens Nringsliv. De smiler til Professor Victor Norman, og takker han fordi han er en lojal og god kunde.

Og det alts til mannen som i samme avis i gr sa at han reiser med SAS bare for se hvor drlig selskapet er.

Mten SAS har taklet sleivsparket fra Norman p, er som tatt ut av lreboka. Istedenfor g til angrep, blir sure eller kreve en unnskyldning p vegne av de ansatte, satt de utad helt stille i bten og ventet. Ventet p en reaksjon fra Victor Norman som de forsto mtte komme. Og den kom. Norman la seg helt flat og sa det var en mislykket og misforsttt kommentar.

Like etterp var SAS ut med nettannonser med teksten Kjre Victor Norman, No Hard Feelings.



I dag flger de alts opp med en helsides annonse i papirutgaven.

Det er lett si at denne saken var enkel, og at alle ville gjort det samme som SAS. Jeg er ikke enig. Nr man har 13 000 ansatte som blir angrepet av en profilert professor og tidligere nringsminister, skaper det selvsagt enorme reaksjoner internt, og en uendelighet av diskusjoner om hva man br gjre. I slike situasjoner er det lett tr feil.

En klok mann sa engang at all krisehndtering er enkel s lenge det ikke er flelser med i spillet. I denne saken, som i de fleste kriser, var det selvsagt mye flelser.

Desto sterkere se at de mtte krisen med herlig smil. SAS str sterkere som selskapi dag enn de gjorde i gr. De har grunn til takke Victor Norman.

PS! Gambit H+K har ikke noe kundeforhold til SAS

#SAS #VictorNorman #Krisehndtering

YouTube og mitt liv som nrradiovert.

I mer enn femti r var det kun NRK som hadde lov til lage radio i Norge. Og deres meny besto av en eneste radiokanal. Forandringen kom rundt 1980, og i lpet av f r eksploderte det med nr- og lokalradioer over hele landet. Omtrent alle som hadde noe si, og vi var mange, hadde sitt eget radioprogram.

Personlig hadde jeg gleden av vre programleder for Janitsjarhalvtimen hver onsdag p en nrradio i Sandefjord. Helt sant. 30 minutter i uken var det korpsmusikk p eteren for alle som ville hre. Jeg vet i hvert fall at jeg hadde to lyttere, min mor og en kar som i hvert program ringte inn og klagde p at jeg introduserte musikken som en lt, og ikke som et stykke.

Vi hadde mye moro, men det var ingen brekraftig forretningsmodell. Etter hvert kom konsolideringene og landsdekkende kommersiell radio. Amatrenes tid var forbi.

Jeg kom til tenke p denne historien nr jeg n leser hva som skjer med og p YouTube.

Etter en periode med dansende rever og katter som spiller trommer er proffene gradvis i ferd med ta over. Jo da, jeg vet det er mye kvalitet der allerede. Men nr det lastes opp 100 timer film hvert minutt dgnet rundt, m det vre av veldig ymse kvalitet.

De siste rene har det blitt etablert nye uavhengige selskaper, skalte Multichannel Networks (MCN), som har hatt som ml vre en kanal, en plattform for amatrer som produserer godt innhold for YouTube. Enkelt fortalt en mte strukturere filmene p som gjr det enklere for seerne finne godt innhold, samtidig som de antatt gode, dog ukjente produsentene fr flere seere.

Denne forretningsmodellen har fungert godt selv om pengestrmmen har vrt moderat. Frem til n. N har de store aktrene, som tidligere s p YouTube som en tyv av deres innhold, begynt kjpe opp disse MCN'ene. AT&T, WarnerBros, Disney og Dreamworks er noen av gigantene som har lagt millioner av dollar p bordet for vre en del av neste fase av YouTube's utvikling. De har store planer.

Min spdom er at vi n ser slutten p begynnelsen for YouTube. Vi fr en ny fase hvor vi stadig sjeldnere vil se helt hjemmesnekrede filmer g som en kule. Amatrene blir selvsagt ikke borte, men de blir frre og mindre synlige. De med store markedsmuskler tar over.

YouTube blir p ingen mte mindre viktig fremover. Det vil bare fremst mye proffere. Til glede for alle som lo frste gangen de s en dansende baby, men som tenker at det holder n.

Hun sa aldri noe om det, men jeg tror heller ikke min mor grt da jeg la radiomikrofonen p hylla.

#YouTube #PR #Kommunikasjon #Disney #Dreamworks #Nrradio #Radio