hits

august 2016

3 + 1 grunner til at jeg n blir en Vlogger



Jeg har lykkes ganske godt som blogger. OK, det m vre lov komme med litt selvskryt i en sdan stund. Man kommer liksom ingen vei som blogger om man sitter med hendene i lua.

Mitt absolutt viktigste suksesskriterium er et nrt og godt samarbeid med Nettavisen. Alle mine innlegg om den amerikanske presidentvalgkampen har vrt p forsiden av Nettavisen og hver seg hatt mellom 3 000 og 15 000 lesere. Som min datter Louise ville sagt det: det er kult!

Og n har jeg alts bestemt meg for ta det til neste niv og bli en videoblogger. Det kan selvsagt bli en gigantisk flopp, men man kan ikke la seg styre av frykten for feile.

Her er hvorfor jeg kanskje kan f noen seere, tross alt:

  1. Video er fremtiden

Man fremstr neppe som noe orakel nr pstr at video er fremtiden. Det er drevet av oss som konsumenter, men ogs av gigantene Facebook, Google og andre.

Financial Times rapporterte 30. juli flgende fra Facebook?s kvartalspresentasjon: Mr. Zuckerberg said this week that Facebook was remaking all its apps and services with video in mind, and suggested that in about five years video may be the main way users want to communicate, socialise and be entertained.? Noen vil sikkert sp at det vil g raskere enn fem r.

P YouTube i dag er det grovt tre kategorier som lykkes med egne kanaler: gamere, artister og komikere. Hovedmlgruppen er i alderen 16-25 r. 

Jeg er helt overbevist om at det kommer til forandre seg og at flere kategorier og flere mlgrupper vil komme til. Jeg er nok litt tidlig ute, men det gir meg ro til prve og feile litt. Det kommer garantert til bli mye feiling.

  1. Tradisjonelle medier prioriterer ikke politikk

Norske medier str midt i en enorm omstilling og m kutte kostnader i et tempo og et omfang som ryster i grunnvollene. Dette rammer ogs, i noen tilfeller srlig, de politiske avdelingene. Stadig frre holder seg n med journalister som lpende kan flge det indre livet i regjeringen og p stortinget. Det blir for dyrt og politikk er sjelden noen klikkvinner. P TV er det nesten ingen politiske debattprogrammer igjen.

Dette pner for andre som finner nye mter dekke politikk p. Fordi politikerne fr frre muligheter til synlighet i tradisjonelle medier, tror jeg ogs de vil vre nysgjerrige p slike som meg.

  1. M finne nye mter kommunisere politikk p

Mitt konsept heter House of Simen - Politikk p 7 minutter. Her ligger det flere lfter til seerne. Blant annet at gjestene kommer hjem til meg, og at ingen av programmene skal overstige 7 minutter. Gjerne kortere, men aldri lengre. Syv minutter er leeeenge.

Det er heller ikke tilfeldig at jeg har med navnet mitt. Dette blir en viderefrelse av bloggen. Jeg skal ikke leke journalist med alt det medfrer. Jeg er mitt tabloide jeg, har mine meninger og kommer til ta opp temaer som opptar meg. Akkurat som p dagens blogg. 

MEN skal jeg lykkes m jeg utnytte mulighetene som video gir. se en person snakke inn i en skjerm er i utgangspunktet K J E D E L I G. Jeg har mange tanker om hvordan man kan visualisere politikk p mter du ikke ser p TV i dag uten at det blir teit. Dette skal vre en politisk kanal, ikke et underholdningsprogram med politikere.

Det er ogs viktig for meg at politikerne skal vite at dette handler om diskutere politikk p en tydelig og lettfattelig, men likevel grundig mte. Med glimt i yet selvsagt. Jeg kommer til forske forst folk, ikke ta dem.

Ogs har jeg lyst til se om jeg kan f det til

Jada, det ligger ogs en lyst til f det til selvsagt. Det er mange som har bedre forutsetninger enn meg for lykkes med dette, men med hardt og tlmodig arbeid kan man komme langt.

Tanken har modnet over et par r. Siden jeg ikke fr det ut av hodet har jeg ikke noe annet valg enn gjre et forsk.

Allerede n kan du flge #houseofsimen p Facebook, Twitter, Instagram og Snapchat. Og det du s helt verst var min blodferske logo.

Send meg forslag p hvem jeg br invitere og hvilke saker jeg br ta opp.

Kjr debatt!