hits

august 2014

Skriveleifenes hevn!

I Gambit, hvor jeg jobber, er det ikke populrt levere fra seg noe som inneholder skrivefeil. Slik er det sikkert i de fleste PR-byrer. Du kan vre ganske trygg p at en kollega plukker det opp, og da vanker det en verbal rapp over snuten.

Jeg holder fanen hyt, selv om det sikkert er en feil eller to i alle mine blogginnlegg. Jeg er opptatt av at det skal vre korrekt. Selv nr jeg sender sms er det punktum, store bokstaver og andre rariteter som de fleste har sluttet med for lenge siden.

Det er ingen tvil om at vi som er opptatt av sprket har vrt p defensiven lenge. Er e' s nye a', tenker visst mange. Det viktigste er vel at folk fr med seg budskapet.

Jeg hater si det, men slurverne har n styrket sin stilling ytterligere. Og det s sgar forskningsbasert.

En artikkel i magasinet Wired viser til forskere som mener at skrivefeil er en naturlig konsekvens av mten hjernen jobber n. Nr vi konsentrerer oss om f frem et budskap, blir hjernen mindre opptatt av detaljene. En skrivefeil er ikke et tegn p slurv, men p at man er konsentrert p det man vil formidle. Hjernen klarer ikke begge deler samtidig, og prioriterer det viktigste frst.

Det skal legges til at lsningen er ganske enkel, dog litt upraktisk i hverdagen. F en annen person til lese igjennom det du har skrevet. Eller skriv ut og les korrektur p papir heller enn p skjermen. Da vil man lett f luket ut de fleste skrivefeil. Kanskje finner man en bedre mte formulere budskapet p ogs, slik at det blir enda enklere forst.

Uansett, neste gang du finner en skrivefeil i en av mine blogger, ta det som tegn p at jeg har vrt opptatt av budskapet mer enn av bokstavenes plassering. Det er bare snn hjernen min er!

Skriveleifene har ftt sin hevn. Synd, mne sant!

#Sprk #Skrivefeil #PR #Kommunikasjon #Wired #Forskning

Selfies - eller kunsten kjede sitt publikum

Jeg tror det holder n. Med Selfies-kampanjer mener jeg. Det er nok. Det er over. Thank you and goodbye!

Hvis man teller opp er det definitivt noen vellykkede kampanjer. Men for hver suksess har det vrt 10 fiaskoer. Minst.

Det skjer dessverre alt for ofte nr et nytt digitalt fenomen dukker opp p skjermen. Enhver bedrift eller organisasjon med respekt for seg selv hiver seg p og forsker surfe p blgen. Ikke sjelden ender det med mageplask.

Denne gangen er det Selfies. De med litt hukommelse vil huske Harlem Shake, Gangnam Style og Flashmob. For nevne noen.

I all hovedsak flopper slike kampanjer fordi ideen ikke er god nok. f folk til bli avbildet sammen med firmaets logo har alene aldri vrt noen god ide. At det n har ftt et fikst navn, Selfie, og at man selv er bde foran og bak kameraet gjr ikke ideen bedre. Hvis man da i tillegg kommer med en slik kampanje nr 2431 bedrifter har gjort det fr, er det dmt til en plass i markedskampanjenes Hall of Shame.

Joda, jeg vet. Dersom man lokker med fete premier kan man f folk til gjre mye rart. Men er det, med hnden p hjertet, de riktige mlgruppene man nr? Iblant absolutt, men ofte ikke.

Nr nye fenomener dukker opp er det viktig holde hodet kaldt, og stille seg de fundamentale sprsmlene:

  1. Har vi en virkelig god kampanjeide som vil engasjere mlgruppene?
  2. Er fenomenet, i dette tilfellet selfies, en naturlig del i kampanjen?
  3. Er timingen riktig?

Om svaret p et av disse sprsmlene er nei, br man la vr. At tilsynelatende alle andre gjr det er ikke noe argument i seg selv.

Det har vrt mange morsomme selfies. N gjelder det gi seg fr man begynner kjede sitt publikum.

#Selfies #PR #Kampanjer #GangnamStyle #HarlemShake #Flashmob

Det franske kjkken merket for alltid

Det franske kjkken gikk i graven 15. juli 2014. Helsetilstanden har blitt gradvis drligere de siste rene. Dden inntraff dagen merkeordningen Fait Maison, hjemmelaget, ble innfrt p restaurantene.

Det mener i hvert fall mange franskmenn. Og jeg er enig.

Utgangspunktet er at maten p franske restauranter har blitt stadig drligere. Ferdigmat og storindustri har tatt over for de tidligere s stolte kokkene som laget mat fra bunnen basert p rvarene i eget distrikt. Selv p spisesteder som tidligere bare var hakket under stjernerestaurantene, fr man n ofte mat som er produsert et annet sted og s bare varmet opp p restauranten.

Franske politikere, og mange andre, har lenge ment at noe m gjres. Og lsningen ble en nasjonal merkeordning hvor restauranten kan sette et lite emblem p menyen p de rettene som er laget p restauranten - Fait Maison.

Men hva skal til for kalle noe for hjemmelaget? Jo, et betydelig regelverk flger ordningen og beskriver i detalj hva som er ok, og hva som ikke er det. Det er for eksempel lov kalle pommes frites som er skrelt og kuttet et annet sted et annet sted enn p restauranten for hjemmelaget. S frem de ikke har vrt frosne. Ja vel.

Det er minst tre grunner til at slike merkeordninger oftest ikke fungerer:

1 1. Man lager en ordning som dekker hele markedet, og som helt overser at det er mange ulike segmenter som er opptatt av forskjellige ting. Noen er opptatt av nringsinnhold, noen av dyrevelferd, noen av kortreist mat etc. Merkeordningen svarer ikke p det kundene vil vite.

2 2. Man undervurderer kommunikasjonen. Det krever store ressurser over lang tid for etablere en slik ordning i kundenes hode. Det kreves enkelt sagt meget god kommunikasjon og store budsjetter.

3 3. Det vil alltid vre sterke krefter i sving for undergrave slike ordninger. De som lever av selge ferdigmat vil selvsagt gjre det de kan for skape forvirring om og latterliggjre hele merkeordningen.

I stedet for ta tak i problemet, hper man at en merkeordning over tid vil styre markedets usynlige hnd i riktig retning. Oftest blir det dessverre bare med usynligheten.

Jeg hper at det franske kjkkenet str opp fra de dde. En god start vil vre slutte diskutere byrkratiske spissfindigheter i en merkeordning, og brste stvet av det som en gang var kjkkenet store deler av verden s opp til.

#Sertifisering #Frankrike #Restaurant #Mat #Matmerk #Merking #Kommunikasjon