hits

juli 2014

Logoonani i fjra

Fantastisk vr, godt arrangement og artister som leverte varene. Stavernfestivalens frste dag sto til terningkast seks for meg. Regner med at resten av festivalen er like bra.

I lpet av festivaldagen ble jeg selvsagt eksponert for en rekke logoer fra sponsorer og partnere. Det obligatoriske armbndet for eksempel, var rikt utstyrt og jeg ble stadig minnet p hvilken ost jeg burde spise og hvilket fergeselskap jeg burde reise med. Blant annet.

Uproblematisk for meg og helt som forventet.

Det jeg stusser over er hvorfor ingen av selskapene bak logoene gjr forsk p engasjere meg, glede meg eller komme i dialog. Alt dreier seg om vareprver og logoeksponering. Jeg forstr at arrangrene nok legger begrensinger og ikke nsker for mange distraksjoner. Folk kommer tross alt p festivaler for hre p musikk og ha det hyggelig med venner. Ikke for bli overfalt og utsatt for mer eller mindre vellykkede stunts fra sponsorer. Jeg forstr det.

Likevel.

Ta mobilen. Alle str der med mobilen, legger ut bilder og oppdateringer, bruker den til finne hverandre p festivalomrdet etc. etc. Likevel er det ingen kommersielle aktrer som tilsynelatende forsker utnytte de mange mulighetene som ligger her. Gjre noe som kan vre til nytte eller til glede.

Eller hvorfor ikke overraske? Plutselig gi en person eller en gruppe noe spektakulrt som er synlig for de andre festivaldeltakerne. Eller yte en plutselig og fantastisk service nr noen trenger noe, har mistet noe eller lignende. Gjre noe som folk snakker om, tar bilde av og lar seg begeistre av. Og som gjr at man som sponsor, via sosiale medier, ikke bare nr festivaldeltakerne p en mer engasjerende mte, men ogs deres venner og kollegaer.

Det burde vre mulig.

Kanskje ligger de fleste begrensingene hos arrangren. I s fall br sponsorene vre litt tffere nr de skal forhandle neste rs avtale. Logoeksponering har penbart stor verdi, men evner man engasjere mlgruppen blir avkastningen p investeringen desto strre.

Jeg kommer tilbake til Stavernfestivalen neste r. Da hper jeg p noe mer enn logoonani fra sponsorenes side.

Gambit H+K har ikke noe kundeforhold til Stavernfestivalen.

#Stavernfestivalen #SoMe #Event #Logo #Mobil #Festivalsommer #SosialeMedier #Facebook #Twitter

Hvorfor hyller vi ikke Ida Skivenes?

Norske Ida Skivenes, bedre kjent i sosiale medier som Idafrosk, er regnet som en av de 100 mest kreative forretningspersonene i verden. Hvor blir det av anerkjennelsen her hjemme i Norge?

Det er magasinet FastCompany som str for kringen i sitt seneste nummer. Nei, dette er ikke en kring knyttet spesielt til sosiale medier eller en bestemt bransje. P listen er det blant annet skuespillere, kreftforskere og nringslivsledere. Og de kommer fra hele verden. Alle lftet frem p den prestisjetunge listen fordi de har tenkt annerledes og oppndd resultater.

Ida Skivenes er p listen fordi FastCompany mener hun benytter helt nye grep for stimulere folk til bedre matvaner. Hun har n over 220000 flgere p Instagram (http://instagram.com/idafrosk) som daglig ser hvordan vegetarmat kan bli til spiselig kunst. Det er imponerende p flere mter.

Selvsagt kan man enkelt kritisere slike lister, men det overlater jeg i denne omgangen til andre.

Min agenda er kreativitet i nringslivet. Jeg tror vi alt for ofte tenker feil, leter p gale steder og holder oss med alt for f helter. I sken etter den neste guruen, overser vi substansielle ting som skjer rundt oss og som vi kan bli inspirerte av.

Det er her FastCompany har gjort en imponerende jobb med sin liste. Selvsagt er det noen kjendiser, men overraskende mange av navnene er personer som er relativt ukjente utenfor sin egen krets.

Jeg synes det er fantastisk at det er en nordmann p listen og synes det er fascinerende hvordan FastCompany argumenterer for hvorfor akkurat Ida Skivenes fortjener en plass der.

I pvente av en ny Steve Jobs, som selvsagt aldri kommer, finnes det en mengde mennesker som viser hvordan kreativitet kan forandre verden.

Ida Skivenes er en av disse. Og for det fortjener hun en hyllest. En real hyllest!

Gambit har ikke noe kundeforhold til Ida Skivenes

#Idafrosk #Kreativitet #Instagram #FastCompany