hits

april 2014

Tones fdsels-PR - Mer kommer!

Mandag kveld slapp spillselskapet Betsson nyheten om at Tone Damli Aaberge har blitt mamma p bloggen sin. Nr saken raskt ble referert til av de store mediene var det med Betsson som nyhetskilde.

En genistrek av Betsson mente noen. At nyhetsredaksjonene m bruke kommersielle aktrer som nyhetskilder fordi de har betalt for publisere nyheten frst, er en trist medieutvikling mente andre. Betsson selv hevder at de bare var frst ute med publisere nyheten og aldri har betalt for f den eksklusivt.

Jeg vet ikke hva som er sant.

Det viktige er at dette kommer til skje i stadig strre omfang. Det er bare venne seg til at bedrifter og merkevarer i blant er frst ute med nyhetene. Kommersielle aktrer leter i stadig strre grad etter unikt innhold til sine egne kanaler. Innhold som driver kundene til nettsteder, blogger og sosiale medier som bedriften selv kontrollerer. At sponsorene da for eksempel er frst med nyheter i sine kanaler av typen Tones fdsel vil vi se mer av.

Man m gjerne kalle det innholdsmarkedsfring p lavml. S lenge det fungerer kommersielt er fristelsen stor.

Tones fdsels-PR er et tegn i tiden. Mer kommer. Mye mer.

Gambit H+K har ikke noe kundeforhold til selskapene eller enkeltpersonene nevnt i denne bloggen.

Bedriftenes muligheter p Twitter er n.

Jeg har tidligere skrevet at Facebook er kongen p haugen i sosiale medier. Siden den gang har de styrket stillingen ytterligere. Det er bare ta av seg hatten for hva de har ftt til.

Samtidig har Facebook's suksess, og dreiningen mot at bedriftene i stadig strre grad er avhengig av kjpe annonser for f synlighet rundt budskapet sitt, frt til at srlig sm- og mellomstore bedrifter ser etter andre muligheter i sosiale medier.

En slik mulighet n er Twitter.

Denne uken har jeg lest om tre sm bedrifter utenfor Norge, en blomsterbutikk, en pub og en restaurant som alle har kt kundegrunnlaget gjennom effektiv bruk av Twitter.

Det de har til felles er at de bruker Twitterformatet effektivt, og med glimt i yet. De legger ikke ut dagens rett eller en anbefalt rosebukett. De formidler ting som flgerne synes er verdt lese og som skiller dem fra konkurrentene. I tillegg legger de ikke bare ut egne tweets - de kommenterer og kommuniserer med andre p Twitter.

Jeg mener bestemt at flere norske bedrifter br vurdere Twitter, og se om man kan utvikle en tone og en stil som kler bedriften og som skaper oppmerksomhet i Twittersamfunnet. Men da m man vre litt modig - slik de tre bedriftseksemplene over definitivt er.

Jeg er fullt klar over svakhetene med Twitter sammenlignet med Facebook. Blant annet er det langt frre som er aktive p Twitter, og det er en overvekt av journalister, politikere og folk i min bransje. Men det oppveies i noen tilfeller av pris, opplevd enkelhet og et lavere styniv.

Dersom:

  • Deler av mlgruppen er p Twitter
  • Bedriften vger vre morsom, fiffig og iblant kanskje ogs litt spydig
  • Bedriften har en gruppe av medarbeidere som kan oppdatere Twitter med jevn frekvens. Og som har, eller raskt kan f, mandat til kommentere saker i nyhetsbildet.

Da er Twitter en markedskanal vurdere. Og det gjelder vre tidlig ut fr s mange gjr det at man drukner i styhavet.