hits

januar 2014

Film er bare S 2014

Det er mulig film er best p kino. Men det er ikke der det skjer om dagen.

2014 blir filmens r i sosiale medier. Generelt god respons, svrt lave produksjonskostnader og nsket om gi sine fans noe nytt er blant driverne for dette. Omtrent alle kommer til kaste seg p. Her blir humor, overraskelser og stunts servert og konsumert i filmer p noen f minutter.

Dette er for s vidt godt nytt for PR-byrene. Vi er glade i lage ting som virker, fortelle historier som engasjerer og er ikke belastet med en historie hvor en film m vre teknisk perfekt fr den gr p lufta. En knakende god ide og et kamera, s vi er klare for opptak. Publisering med en klar spredningsplan kan skje ganske umiddelbart.

De neste rene blir litt mer forvirrende for enkelte filmproduksjonsmiljer. Omstillingen til nye budsjetter blir brutal, og mange vil sikkert stille seg p sidelinjen og fokusere utelukkende p de mer tradisjonelle reklamefilmene. Andre igjen vil forske tilpasse seg.

Jeg tror uansett at dette blir en ganske kortvarig trend. Det blir for mye film av for varierende kvalitet. Litt for mange uten evne til fortelle historier som engasjerer vil forske seg. Publikum vil etter hvert g litt lei og responsen vil g ned.

Jeg gir trenden maks to r. I 2016 vil man tenke at disse mange sm filmsnuttene bare er S 2014. Da vil bedriftene igjen tenke at det er bedre med frre skikkelig gode filmer. Ogs i sosiale medier. Forventningene til kvalitet vil nrme seg reklamefilm uten vre reklamefilm, og ettersprselen etter kompetansen til profesjonelle filmproduksjonsmiljer vil ke. Filmen blir ikke borte. Bare veldig mye bedre.

Men for 2014 er det bare spenne sikkerhetsbeltene og gjre seg klar for filmens r. Vi har tross alt mye moro i vente.

Les ogs om hvordan du lager Filmer som flyr.

Facebook fortsatt bestselgeren

Det er blitt mote blant ekspertene pst at Facebook er i ferd med miste grepet p de under 18 r.

Utgangspunktet var en artikkel av professor Daniel Miller, hvor han mente ha belegg for at de yngste var i ferd med forlate Facebook. Som han sa det: It is not just on a slide, it is basically dead and buried. Artikkelen ble bredt distribuert og en sannhet var etablert.

Og for mange var det en svrt etterlengtet sannhet. Facebook er kjempen alle vil utfordre, og det er en logikk i at samme kanal ikke kan n alle. Nr 50-ringene rykker inn, rykker tenringene ut. Det finnes det mange eksempler p.

Problemet er bare at Miller baserte sine konklusjoner p et svrt tynt grunnlag. Han hadde bare snakket med 40 studenter, og det str til metodisk stryk.

Selv om anekdoter og enkelteksempler florerer vet vi stort sett bare at de yngste bruker mindre tid p Facebook enn de gjorde tidligere, og at de bruker det annerledes enn sine foreldre. Og det vet vi fordi Facebook selv har bekreftet det. Og fra TNS sin Social Media Tracker vet vi ogs at 88 prosent av de under 30 r er p Facebook daglig.

Alt annet om de unges bruk av Facebook er forelpige arbeidshypoteser og godt bevarte hemmeligheter innenfor Facebooks fire vegger.

Ingen norske virksomheter med ambisjoner i sosiale medier kommer utenom Facebook. Uansett hvilke mlgrupper de nsker kommunisere med. Verken i 2014 eller i 2015. Og det er nok den viktigste innsikten.

Fjesboka ligger fortsatt p toppen av alle bestselgerlister, og der vil den ligge i mange, mange uker til. Mener jeg.

Jeg hrer gjerne fra deg om du er uenig!