Trump har allerede vunnet



I natt norsk tid er vi endelig i gang. Mange føler sikkert at den amerikanske valgkampen har pågått lenge, og det har den på et vis. Men nå er det alvor. Endelig skal velgerne faktisk stemme, og ikke bare si hvem de liker når de blir spurt.

I Iowa leder Trump republikanernes nominasjonskamp foran Ted Cruz og Marco Rubio. I tillegg er det flere som fortsatt ikke har kastet inn håndkle, blant annet Jeb Bush som mange hadde høye forventninger til. Hos demokratene er det tilnærmet dødt løp mellom Hillary Clinton og Bernie Sanders.

Det er ingen tvil om at dette blir spennende.

Resultatene fra Iowa kommer ganske sikkert til å avvike ganske kraftig fra meningsmålingene.  Det viser erfaringene fra de siste årene. Å støtte en kandidat er ikke det samme som at man gidder å møte opp og faktiske avgi sin stemme. Jeg tror vi skal være forberedt på en overraskelse eller to.

Men en person har allerede vunnet.

Donald Trump.

Uansett utfallet av presidentvalgkampen, har han bygget seg en plattform som han kommer til å utnytte for alt det er verdt de kommende årene.  Det er nemlig merkevareeksperter som mener at Donald Trump nå er i ferd med å bli verdens mest verdifulle merkevare. Glem Apple, Google og Microsoft, som har en samlet markedsverdi på noen fantasilioner. Snart blir de forbigått av Trump, ikke bare i USA, men over hele verden.

De pengene han har brukt av egen lomme i valgkampen, kommer han i så fall til å få igjen mange mange ganger. Å le hele veien til banken vil få en helt ny betydning.

For å forstå verdien av dette må man kjenne til forretningsmodellen til Donald Trump. Han eier nemlig ikke så mye som han liker å gi inntrykk av. Av de 17 eiendommene på Manhatten som har «Trump» på taket, eier han selv kun fem. De øvrige 12 er lisensierte hvor andre eiendomsbesittere betaler masse penger for å kunne kalle det en «Trump». Rett og slett fordi det gjør eiendommen mer langt mer attraktiv for potensielle leietakere.

I tillegg står det Trump på mer enn 200 ulike produkter, fra skjorter og slips til øl og steaks. «Trump» er gull verdt.

Så langt har Trump i hovedsak vært et amerikansk fenomen. Men med presidentvalgkampen blir plutselig hele verden et nedslagsfelt. Verdien av merkevaren øker tilsvarende, og få kan håndverket med å omgjøre dette til klingende mynt enn folka rundt Donald Trump.

Uansett hvilken kontoradresse Trump har om et år, har han på et vis vunnet.

hits