Der Untergang?

Jeg har aldri jobbet i eller for Volkswagen. Annet enn å være en, frem til nå, lykkelig eier av en Volkswagen Tiquan, vet jeg ikke noe mer om den pågående skandalen enn det pressen og selskapet selv serverer.

Men jeg vet en ting: det er i dag alt for tidlig å snakke om de langsiktige omdømmeeffektene av denne skandalen. Det er en klassisk feil mange eksperter gjør. Midt i krigens hete spår man et selskap, en organisasjon eller et menneske nord og ned. Og så viser det seg, når støvet har lagt seg, at den langsiktige effekten ikke ble så stor. Kanskje ble det ingen effekt i det hele tatt.

Volkswagen er akkurat nå ute å kjøre (pling!), det er det ingen tvil om. Big time! Det kommer til å koste dem massivt både i bøter og i tapt salg. De skryter av å være «Das Auto». Mange nordmenn vil vel heller si «Dass Auto», drittbil, akkurat nå.

Likevel, jeg er imponert over hvordan selskapet og dets toppsjef så langt har reagert. Man kunne lett sett for seg at de gjemte seg, uttalte seg avventende eller snakket på en måte som bare jurister ville fått noe meningsfylt ut av. Det skjer ikke sjelden når globale selskaper står til knærne i møkk.

Isteden har toppsjefen gjort det eneste rette. Han har umiddelbart tatt personlig ansvar, han har ikke tatt noen forbehold og han har sagt at dette er totalt uakseptabelt. Og det i et språk som det er mulig for vanlige folk å forstå.

Gjennom skriftlig materiell og video har toppsjefen snakket både til kunder, ansatte og myndigheter. Og til å være en tysk og formell toppleder, vil jeg si at han til og med fremstår beveget. I hvert fall litt.

I USA har Volkswagens amerikanske sjef sagt offentlig at: «we screwed up». En befriende ærlig oppsummering spør du meg.

Ikke misforstå: dette er en dyp krise for Volkswagen, og potensielt også for tysk bilindustri. Den kommer til å pågå lenge, koste mye og sette tydelige spor.

Men når man først har havnet i uføre, må man spille med de kortene man har. Så langt har Volkswagen opptrådd klokt. Synes jeg.

Hva som blir konsekvensene videre er umulig å spå. Men å hevde i dag at dette er «Der Untergang» er en forhastet konklusjon.

Denne saken kommer til å gå inn i fremtidens lærebøker i krisekommunikasjon. Hvorvidt det blir et skandale- eller et suksesscase gjenstår å se.

 

 

#Volkswagen #Krisekommunikasjon #PR #Lederkommunikasjon

hits