Agurkene kommer hele året!

Forrige uke ble det hurlumhei da VGTV lanserte sitt nye program Agurknytt og flere mente de gjorde narr av lokalavisene. "VGTV serverer deg ikke-nyheter på løpende bånd" er den pirrende salgsteksten. "VGs råtne agurksalat" skriver Østlandsposten og mener hele programmet er en sjikane av gode lokalsaker.

De fleste forstår agurknyheter som nyheter om uviktige hendelser som får langt større plass i mediene enn de fortjener. Det skjer som regel når det er agurktid, altså i perioder som er ganske nyhetsfattige. Slik som fellesferien i Norge.

MEN det var i den gamle medievirkeligheten. Altså for et år eller to siden. Nå er det andre boller (pling!). Agurktiden tilhører fortiden.

Faktum er at de fleste redaksjoner er ytterst fåtallige i ferieperiodene. Det er ikke slik at det sitter en masse journalister som leter etter noe å skrive om. De få som er på jobb har mer enn nok med å ta unna de, lokalt eller nasjonalt sett, viktigste sakene.

Jovisst kan man undres over hvilke saker som kommer på, både i lokale og nasjonale medier. Jeg undres hver eneste dag. Men det er også hele mitt poeng. Agurknyheter finner du året rundt fordelt på alle medier. Det er ikke flere om sommeren. Men det er tydeligvis om sommeren vi har tid til å irritere oss over dem.

Dersom det var slik at mediene særlig hungret etter saker om sommeren, ville PR-byråene jobbet på høytrykk nettopp da. Men det gjør vi ikke. Vi tar ferie. Fordi nåløyet om sommeren ofte er ekstra trangt for de som har noe på hjertet.

Vi må slutte å snakke om agurktiden. Agurkene kommer til oss uansett årstid. Og som Østlandsposten påpeker, det som er agurk for et nasjonalt publikum kan være en saftig biff for målgruppen lokalt.

Fortsatt god sommer - uansett hva du har på menyen!

 

 

#VG #VGTV #Agurknyheter #Agurktid #Agurknytt #PR #Kommunikasjon #Østlandsposten

hits