Skal mediene leve av døden?



Når jeg skriver dette føler jeg det ligger svart sky over hodet mitt. Det merkes kanskje også på bloggen.

Forklaringen er enkel. I dag fikk jeg en overdose sykdom og død. Det ble rett og slett for mye. Det føltes som om alle nyhetene på nettet dreide seg om drap, selvmord, drukningsulykke og enda en som har bukket under for kreften. I store bokstaver. Over alt.

Jeg gjorde det eneste rette. Jeg tok meg en nyhetspause. Ikke det enkleste å gjøre når man jobber i PR-bransjen, men det føltes godt likevel.

Det er min klare oppfatning at sykdom og død får en stadig større plass i nyhetsbildet i norske medier. Særlig på nettet. Jeg antar det betyr at folk liker det. At vi klikker på sakene og lar oss berøre. Vi følger menneskene i deres siste levedager, vi leser om dem den dagen de dør, vi følger med dem på begravelsen, og vi hilser til dem i den digitale minneboken. Det vil si, mediene gjør det og vi henger på.

Det er kanskje bare meg, men jeg har altså fått nok. Jeg kjenner at jeg blir tungsindig av denne stadige strømmen av død. Jeg tenker at det ofte må bli alt for mye også for de etterlatte.

Selvsagt skal mediene også dekke sykdom og død, men kan det ikke gjøres litt mer nøkternt? Kan vi ikke tone ned føleriet, før vi alle blir enda mer kyniske? Må det være toppsak når personen det gjelder ikke er kjent for noe annet enn å dele sykdommen sin på Facebook?

Eller må vi bare være forberedt på enda mer?

Det sies at avisenes nekrologspalter snart er død. Få leser dem, og enda færre er interessert i å skrive dem. Vi har tydeligvis ikke tid til å vente på nekrologen lenger. Vi vil følge den dødsdømte på sykesengen. Vi vil vite når hun er død. Og vi vil vite det NÅ, og med så mange bilder som mulig. Død, død, død ? klikke, klikke, klikke.

Så hva gjør jeg når det blir for mye? Jo, jeg skifter til nyhetsnettsteder som opplyser, som inspirerer og/ eller som underholder på en intelligent måte. Heldigvis finnes det mange av dem. Stadig flere faktisk.

Jeg forstår at død selger, men ser gjerne at mediene finner noe annet å leve av. Det finnes mange sterke og livgivende historier der ute!

 

 

 

 

#PR #Medier #Død #Nekrolog 

hits