«Jeg driter i hva du kan. Hvor mange venner har du på Facebook?»

De store mediene har begynt å diskutere om de kanskje bidrar vel mye til å bygge opp de store aktørene i sosiale medier, som Facebook og Twitter.

Mediene bruker som kjent mye energi på å spre sine saker på nettet for å få lesere, engasjement og videre spredning. Enkelt sagt flest mulig klikk på sakene sine.

Nå er spørsmålet om denne strategien over tid vil svekke medienes posisjon og omdømme mer enn de kanskje selv har tenkt over så langt.

I mitt daglige virke som PR-rådgiver har jeg merket meg en annen konsekvens av denne strategien som ikke er udelt positiv.

Når en sak har kommet på nettet, skjer det stadig oftere at journalisten mailer intervjuobjektet med link til saken og en veldig tydelig oppfordring om å dele saken i egne digitale kanaler.

Den eller de som er intervjuet i saken blir gitt en rolle som distributører.

På ett vis hyggelig og uskyldig, men vil ganske raskt føre til at journalister vil prioritere å intervjue personer med et stort nettverk og stor synlighet i sosiale medier.

Journalister leter tradisjonelt etter folk å intervjue som er kompetente, relevante for saken og som gjerne er taleføre og litt tabloide. Og som tar telefonen når journalister ringer. I tillegg ønsker enkelte medier over tid balanse når det gjelder kjønn, alder og geografi etc.

Med fokus på spredning i sosiale medier, kan fort intervjuobjektets digitale nettverk være det aller viktigste når journalistene skal beslutte hvem de vil snakke med.

Ønsker mediene å gå den veien? Jeg mener bestemt det vil føre en snever og svært skjev intervju-pool.

Hvis mediene likevel ønsker det, vil det påvirke min jobb også. Da må jeg nemlig passe på at alle mine kunder bruker mer tid på Facebook og dets like. Med ett mål for øyet.

Slik at journalistene gidder å snakke med dem.

PS! Siden jeg også er avhengig av spredning i sosiale medier for å imponere mine venner i bloggredaksjonen hos Nettavisen, oppfordrer jeg alle til å like og dele denne artikkelen så mye dere kan. GO! GO! GO!

 

#PR #Medier #Facebook #Twitter #Journalist #Spredning



hits