Hvem vil sette agendaen i 2015?


Nytt år og nye muligheter. En av de tingene jeg har grublet på i juleferien er hvem som kommer til å sette agendaen for samfunnsdebatten i år. Her er mine konklusjoner. Tre vinnere og tre tapere.

La oss ta taperne først. Og bare så det er sagt, å være taper på denne listen betyr selvsagt ikke at man ikke vil sette agendaen, bare at man vil gjøre det i noe mindre grad enn i tidligere år.

  1. Politikerne. Kall det gjerne et demokratisk problem, men politikernes evne til å sette agendaen vil forringes ytterligere i 2015. Den viktigste grunnen til det er at mediene dekker politikk på en stadig mer tabloid måte, og politikerne sliter med å finne nye effektive måter å kommunisere på.
  2. Mediene. Ved jevne mellomrom klarer de store mediene å sette dagsorden etter grundig forarbeid. Den ferskeste saken er Aftenpostens avsløring om mobilspionasje rett før jul. Likevel vil vi se færre slike saker i 2015. Rett og slett fordi det er for dyrt å bedrive den formen for journalistikk.
  3. Statlige autoriteter. I Norge har vi en rekke etater og råd som har som oppgave å fortelle Nordmenn hva de bør gjøre. Disse sliter i den moderne medieverden fordi de ofte må ta mange hensyn og fremstå moderate og nyanserte. Et eksempel er på ernæring. Der lytter vi etter hvert noe mindre til statens anbefalinger og stadig mer til kjendiser, bloggere og selvoppnevnte eksperter.

Så til vinnerne.

  1. Tenketankene. Høyresidens tenketank «Civita» med Kristin Clemet i spissen har ved jevne mellomrom klart å sette agendaen. I 2014 kom også venstresidens «Agenda» mer på banen med ny leder i Marte Gerhardsen. Begge disse og flere slike vil høre godt fra seg i 2015.
  2. Kjendisene. Enkeltpersoner vil i enda større grad sette agendaen i 2015. Alt fra klassiske TV-kjendiser til bloggere og folk med sterke meninger og et stort nettverk. En ny medievirkelighet er en av grunnene til dette.
  3. Bedrifter og organisasjoner. Stadig fler ser at det er mulig å være en tydelig stemme i samfunnsdebatten om man er godt forberedt og har noe å melde. Jeg er ganske trygg på at mange vil bruke denne muligheten i 2015.

Så vil noen sikkert hevde at den viktigste trenden er at det i stadig mindre grad finnes en felles samfunnsdebatt i Norge. Hovedsakelig på grunn av et mer fragmentert mediebilde. Jeg kjøper ikke helt den analysen. Norge er fortsatt et lite land, og både journalister og for så vidt bloggere har en lei tendens til å løpe i flokk når noe skjer.

2015 er sauens år i følge den kinesiske kalenderen. Kanskje betyr det at vi får mindre skrik og mer ull i år. Den som leser blogger får se.

 

 

PS! Gambit H+K jobber ikke for noen av organisasjonene nevnt i denne bloggen.

 

 

#Samfunnsdebatt #Kommunikasjon #Civita #Agenda #KristinClemet #MarteGerhardsen #Aftenposten #2015

 

hits