Stordalens storhet

En av lørdagens sterkeste leseropplevelser er en lang artikkel i Dagens Næringsliv knyttet til Gunhild Stordalens alvorlige sykdom. Dette er ikke sirkus Stordalen slik vi kjenner dem. Dette er alvorlig. Dødelig alvorlig.

Saken er også et mesterstykke i krisekommunikasjon.

De har selvsagt diskutert i det uendelige om hvordan de som norske a-kjendiser skulle håndtere denne saken. Skulle de holde kjeft, skulle de si litt eller skulle de si alt? Og dersom de skulle si noe, når og hvordan skulle de gjøre det?

Det er mange hensyn å ta både av personlig, familie- og forretningsmessig art. Rådene de har fått, har sikkert spriket i mange retninger.

De valgte en brutal åpenhet. Det har selvsagt kostet mye, men jeg er sikker på at det vil vise seg at de gjorde rett. Nå får de massiv sympati samtidig som sakens fulle bredde er offentlig kjent. De unngår noen som helst form for spekulasjon og journalister som graver etter flere detaljer. De får rett og slett ro.

Det vil sikkert være kynikere som vil mene at Herr og Fru Stordalen bare har brukt anledningen til atter å markedsføre seg selv og sine prosjekter. Men sorry, den kjøper jeg ikke. Til det er utgangspunktet for alvorlig. De har ikke gått offentlig ut med denne saken på denne måten fordi de hadde lyst, men fordi det var den minst dårlige løsningen.

I et kommunikasjonsfaglig perspektiv er følgende verdt å ta lærdom av:

  • De har gitt saken eksklusivt til ett medium. Det har gitt dem mulighet til å forhandle en god avtale hvor de har fått anledningen til å godkjenne all tekst og alle bilder før det kom på trykk. De har sikkert også kunnet velge hvilken journalist som skulle skrive saken.
  • De har valgt å samarbeide med et medium som kunne presentere saken på en god måte. Magasinet til Dagens Næringsliv var et perfekt valg. Da ble saken ikke bare om sykdommen, men også om de prosjektene Gunhild Stordalen er involvert i.
  • De har valgt å si og vise alt med en gang. Det gjør at saken får enorm oppmerksomhet denne helgen, men at saken ganske raskt forsvinner fra nyhetsbildet.

Jeg er imponert av Stordalens håndtering. Det motet de så langt har vist kommer til å komme godt med i den meget tøffe perioden de har foran seg.

 

 

 

#Stordalen #Krisekommunikasjon #PR

 

hits