Tommelfingerreglene

Tommelen er blitt kroppsdelen alle kommunikatører vil smiske med. Får man kundens tommel på sin side, er man sikret suksess i det digitale univers. Kjeder du tommelen er løpet kjørt.

"Thumb-stopping creativity" er det som gjelder om dagen. Hvordan får du kunden til å stoppe på akkurat din sak når han raser gjennom feed'n eller nyhetsoversikten på sin mobil?

På mange måter er mobilen bare en kanal, på lik linje med avis, TV eller laptop. Og det meste som finnes i øvrige kanaler forventer kunden å finne også på mobilen.

Likevel er det noe med skjermstørrelsen og det faktum at kundene sjekker mobilen når de er på farten, eller egentlig holder på med noe annet, som gjør det utfordrende. Tiden du har for å fange oppmerksomheten kan telles i nanosekunder, og er således betydelig kortere enn hva du har for eksempel på en laptop.

Så hva betyr dette egentlig? Jeg har oppsummert mine refleksjoner så langt i det jeg kaller "Tommelfingerregler for profesjonelle kommunikatører":

  • Unngå flotte storskjermer når kampanjeideer skal presenteres på kontoret. Ta heller frem mobilen. Sjekk at ideen virkelig fungerer i et mobilt format fra første stund. Fungerer det ikke på mobil, fungerer det ikke. Punktum.
  • Overskriften har aldri vært viktigere. Bruk mye tid på å utvikle en svært god overskrift. Lag gjerne mange versjoner og se hvilken som fungerer best.
  • Leseren må tro at hun får en umiddelbar belønning av å klikke på din sak. Noe som opplyser, underholder eller provoserer. Snakk til reptilhjernen, den delen som styrer vår automatiserte atferd.

Det finnes helt sikkert flere tommelfingerregler. Kom gjerne med dine i kommentarfeltet nedenfor!

 

 

#PR #Kommunikasjon #Mobil #Kampanjer #Reptilhjernen

 

hits