Er gratis pedikyr veien til de kvinnelige talentene?

Jeg er forvirret. Egentlig veldig forvirret.

Jeg er født på slutten av 60-tallet og har fulgt feminismen og likestillingen gjennom flere faser. Selv om jeg aldri har gått i tog for saken, har det alltid vært selvsagt for meg at kvinner og menn skal ha de samme mulighetene. Både på hjemmebane og i arbeidslivet.

Denne helgen leste jeg at noen av de store konsulentselskapene i USA nå tilbyr manikyr- og pedikyrarrangementer for å tiltrekke seg unge kvinner. De mest talentfulle på de beste universitetene mottar søte rosa invitasjoner til events hvor de kan få fikset neglene og treffe representanter fra selskapet i samme slengen.

Opplegget er visst såpass vellykket at andre bedrifter nå følger etter.

Hva er det som skjer?

Min arbeidsgiver, Gambit H+K, som Norges største PR-byrå, ønsker selvsagt å tiltrekke seg de beste unge talentene. Vi deltar på karrieredager, og viser frem mulighetene vi tilbyr så ofte som vi kan. Tanken på å lokke kvinnene med neglefiksing virker derimot fjern, for å si det veldig forsiktig.

Er det jeg som ikke henger med i likestillingstimene? Har jeg ikke forstått at unge moderne blåstrømper, for å bruke tittelen på en nylig publisert bok, tenker helt annerledes enn mer tradisjonelle feminister? Er det rett og slett nå helt greit for en arbeidsgiver å tilby kjønnsspesifikke opplegg og ting som går direkte på utseendet?

Hadde noen, for bare få år siden, spurt om hvorvidt gratis pedikyr var veien til de kvinnelige talentene, ville det blitt tolket som et retorisk, grovt usaklig eller spydig spørsmål. Er det nå plutselig blitt et klokt og legitimt spørsmål, også i Norge?

Jeg er forvirret. Håper noen unge norske kvinner der ute kan oppdatere meg.

 

 

#PR #Rekruttering #Pedikyr #Gambit #Blåstrømper #EmployerBranding #karriere #Kommunikasjon

 

hits