Herlige smil fra SAS



I dag smiler mer enn 100 ansatte i SAS i en helsides annonse i avisen Dagens Næringsliv. De smiler til Professor Victor Norman, og takker han fordi han er en lojal og god kunde.

Og det altså til mannen som i samme avis i går sa at han reiser med SAS bare for å se hvor dårlig selskapet er.

Måten SAS har taklet sleivsparket fra Norman på, er som tatt ut av læreboka. Istedenfor å gå til angrep, blir sure eller kreve en unnskyldning på vegne av de ansatte, satt de utad helt stille i båten og ventet. Ventet på en reaksjon fra Victor Norman som de forsto måtte komme. Og den kom. Norman la seg helt flat og sa det var en mislykket og misforstått kommentar.

Like etterpå var SAS ut med nettannonser med teksten «Kjære Victor Norman, No Hard Feelings».



I dag følger de altså opp med en helsides annonse i papirutgaven.

Det er lett å si at denne saken var enkel, og at alle ville gjort det samme som SAS. Jeg er ikke enig. Når man har 13 000 ansatte som blir angrepet av en profilert professor og tidligere næringsminister, skaper det selvsagt enorme reaksjoner internt, og en uendelighet av diskusjoner om hva man bør gjøre. I slike situasjoner er det lett å trå feil.

En klok mann sa engang at all krisehåndtering er enkel så lenge det ikke er følelser med i spillet. I denne saken, som i de fleste kriser, var det selvsagt mye følelser.

Desto sterkere å se at de møtte krisen med herlig smil. SAS står sterkere som selskap i dag enn de gjorde i går. De har grunn til å takke Victor Norman.

 

PS! Gambit H+K har ikke noe kundeforhold til SAS

 

 

#SAS #VictorNorman #Krisehåndtering

 

hits