YouTube og mitt liv som nærradiovert.

I mer enn femti år var det kun NRK som hadde lov til å lage radio i Norge. Og deres meny besto av en eneste radiokanal. Forandringen kom rundt 1980, og i løpet av få år eksploderte det med nær- og lokalradioer over hele landet. Omtrent alle som hadde noe å si, og vi var mange, hadde sitt eget radioprogram.

Personlig hadde jeg gleden av å være programleder for «Janitsjarhalvtimen» hver onsdag på en nærradio i Sandefjord. Helt sant. 30 minutter i uken var det korpsmusikk på eteren for alle som ville høre. Jeg vet i hvert fall at jeg hadde to lyttere, min mor og en kar som i hvert program ringte inn og klagde på at jeg introduserte musikken som «en låt», og ikke som «et stykke».

Vi hadde mye moro, men det var ingen bærekraftig forretningsmodell. Etter hvert kom konsolideringene og landsdekkende kommersiell radio. Amatørenes tid var forbi.

Jeg kom til å tenke på denne historien når jeg nå leser hva som skjer med og på YouTube.

Etter en periode med dansende rever og katter som spiller trommer er proffene gradvis i ferd med å ta over. Jo da, jeg vet det er mye kvalitet der allerede. Men når det lastes opp 100 timer film hvert minutt døgnet rundt, må det være av veldig ymse kvalitet.

De siste årene har det blitt etablert nye uavhengige selskaper, såkalte Multichannel Networks (MCN), som har hatt som mål å være en kanal, en plattform for amatører som produserer godt innhold for YouTube. Enkelt fortalt en måte å strukturere filmene på som gjør det enklere for seerne å finne godt innhold, samtidig som de antatt gode, dog ukjente produsentene får flere seere. 

Denne forretningsmodellen har fungert godt selv om pengestrømmen har vært moderat. Frem til nå. Nå har de store aktørene, som tidligere så på YouTube som en tyv av deres innhold, begynt å kjøpe opp disse MCN'ene. AT&T, WarnerBros, Disney og Dreamworks er noen av gigantene som har lagt millioner av dollar på bordet for å være en del av neste fase av YouTube's utvikling. De har store planer.

Min spådom er at vi nå ser slutten på begynnelsen for YouTube. Vi får en ny fase hvor vi stadig sjeldnere vil se helt hjemmesnekrede filmer gå som en kule. Amatørene blir selvsagt ikke borte, men de blir færre og mindre synlige. De med store markedsmuskler tar over.

YouTube blir på ingen måte mindre viktig fremover. Det vil bare fremstå mye proffere. Til glede for alle som lo første gangen de så en dansende baby, men som tenker at det holder nå.

Hun sa aldri noe om det, men jeg tror heller ikke min mor gråt da jeg la radiomikrofonen på hylla.

 

 

 

#YouTube #PR #Kommunikasjon #Disney #Dreamworks #Nærradio #Radio

 

hits