Selfies - eller kunsten å kjede sitt publikum

Jeg tror det holder nå. Med Selfies-kampanjer mener jeg. Det er nok. Det er over. Thank you and goodbye!

Hvis man teller opp er det definitivt noen vellykkede kampanjer. Men for hver suksess har det vært 10 fiaskoer. Minst.

Det skjer dessverre alt for ofte når et nytt digitalt fenomen dukker opp på skjermen. Enhver bedrift eller organisasjon med respekt for seg selv hiver seg på og forsøker å surfe på bølgen. Ikke sjelden ender det med mageplask.

Denne gangen er det Selfies. De med litt hukommelse vil huske «Harlem Shake», «Gangnam Style» og «Flashmob». For å nevne noen.

I all hovedsak flopper slike kampanjer fordi ideen ikke er god nok. Å få folk til å bli avbildet sammen med firmaets logo har alene aldri vært noen god ide. At det nå har fått et fikst navn, Selfie, og at man selv er både foran og bak kameraet gjør ikke ideen bedre. Hvis man da i tillegg kommer med en slik kampanje når 2431 bedrifter har gjort det før, er det dømt til en plass i markedskampanjenes «Hall of Shame».

Joda, jeg vet. Dersom man lokker med fete premier kan man få folk til å gjøre mye rart. Men er det, med hånden på hjertet, de riktige målgruppene man når? Iblant absolutt, men ofte ikke.

Når nye fenomener dukker opp er det viktig å holde hodet kaldt, og stille seg de fundamentale spørsmålene:

  1. Har vi en virkelig god kampanjeide som vil engasjere målgruppene?
  2. Er fenomenet, i dette tilfellet selfies, en naturlig del i kampanjen?
  3. Er timingen riktig?

Om svaret på et av disse spørsmålene er nei, bør man la vær. At tilsynelatende «alle» andre gjør det er ikke noe argument i seg selv.

Det har vært mange morsomme selfies. Nå gjelder det å gi seg før man begynner å kjede sitt publikum.

 

 

 

#Selfies #PR #Kampanjer #GangnamStyle #HarlemShake #Flashmob

hits