Logoonani i fjæra

Fantastisk vær, godt arrangement og artister som leverte varene. Stavernfestivalens første dag sto til terningkast seks for meg. Regner med at resten av festivalen er like bra.

I løpet av festivaldagen ble jeg selvsagt eksponert for en rekke logoer fra sponsorer og partnere. Det obligatoriske armbåndet for eksempel, var rikt utstyrt og jeg ble stadig minnet på hvilken ost jeg burde spise og hvilket fergeselskap jeg burde reise med. Blant annet.

Uproblematisk for meg og helt som forventet.

Det jeg stusser over er hvorfor ingen av selskapene bak logoene gjør forsøk på å engasjere meg, glede meg eller komme i dialog. Alt dreier seg om vareprøver og logoeksponering. Jeg forstår at arrangørene nok legger begrensinger og ikke ønsker for mange distraksjoner. Folk kommer tross alt på festivaler for å høre på musikk og ha det hyggelig med venner. Ikke for å bli overfalt og utsatt for mer eller mindre vellykkede stunts fra sponsorer. Jeg forstår det.

Likevel.

Ta mobilen. Alle står der med mobilen, legger ut bilder og oppdateringer, bruker den til å finne hverandre på festivalområdet etc. etc. Likevel er det ingen kommersielle aktører som tilsynelatende forsøker å utnytte de mange mulighetene som ligger her. Gjøre noe som kan være til nytte eller til glede.

Eller hvorfor ikke overraske? Plutselig gi en person eller en gruppe noe spektakulært som er synlig for de andre festivaldeltakerne. Eller yte en plutselig og fantastisk service når noen trenger noe, har mistet noe eller lignende. Gjøre noe som folk snakker om, tar bilde av og lar seg begeistre av. Og som gjør at man som sponsor, via sosiale medier, ikke bare når festivaldeltakerne på en mer engasjerende måte, men også deres venner og kollegaer.

Det burde være mulig.

Kanskje ligger de fleste begrensingene hos arrangøren. I så fall bør sponsorene være litt tøffere når de skal forhandle neste års avtale. Logoeksponering har åpenbart stor verdi, men evner man å engasjere målgruppen blir avkastningen på investeringen desto større.

Jeg kommer tilbake til Stavernfestivalen neste år. Da håper jeg på noe mer enn logoonani fra sponsorenes side.

 

 

Gambit H+K har ikke noe kundeforhold til Stavernfestivalen.

 

 

#Stavernfestivalen #SoMe #Event #Logo #Mobil #Festivalsommer #SosialeMedier #Facebook #Twitter

hits