Men søvnen min får du aldri!

«Sleep your way to the top.» Jeg har følt på det en stund, men etter intervjuet med redaktøren Arianna Huffington i avisen Dagens Næringsliv lørdag, er jeg helt overbevist. Nå er det søvnen som skal til pers.

Etter økologi, rawfood og mindfulness, er det søvnen som skal definere om du er et fullendt menneske eller ikke. Søvnen skal løftes opp til noe hellig, vakkert og mystisk. Å sove er ikke bare noe du skal gjøre, men noe som skal planlegges, fokuseres på og snakkes om. Lenge.

Det er vel bare et tidsspørsmål før folk legger ut soveselfies, tatt av partneren, for å vise hvor harmoniske og lykkelige de ser ut når de sover.

I cowboy-bøkene jeg leste i oppveksten, når de tøffe gutta skulle sove på prærien med himmelen som dyne, var moralen at «får du ikke sove, er du ikke trøtt nok». Nå er et slikt utsagn like moderne som vannseng.

Ikke misforstå, det er ingen tvil om at søvn er viktig. Livsviktig faktisk. Det er mange som sliter med å få sove, og for dem er det over tid et alvorlig helseproblem.

Men gjennom å opphøye søvnen til noe utenomjordisk, gjør man situasjonen verre for de som har søvnproblemer. Når tilsynelatende alle andre snakker om sin fantastiske søvn, blir man bare enda mer stresset når man selv ikke får sove i det hele tatt.

Søvn er flyttet fra bunnen av Maslows behovspyramide og helt til topps. Til og med over «tilgang til Internett». (Joda, det er helt sant, bare les intervjuet med Huffington).

Jeg må innrømme at jeg blir litt matt.

Selv synes jeg nok at Frank Underwood i Netflix-suksessen "House of Cards", har sagt det mest presist: "I've always loathed the necessity of sleep. Like death, it puts even the most powerful men on their backs."

Så til mulighetene. For de som jobber i søvnmarkedet, uansett om det er madrassprodusenter eller foredragsholdere, venter gode tider. Og, hint hint, en drøss med PR-muligheter.

Sov godt!

 

 

#Huffington #Søvn #Selfie #HouseofCards #Maslow #PR

hits