PR i smilefjesets tid

Vi lever i smilefjesets tid. Det heies, likes og roses som aldri før. Særlig i sosiale medier. Det er tidsriktig å være positiv, mens surpompene lever i skyggenes dal.

Det interessante er at dette fenomenet nå også kan skimtes blant journalister. Mange PR-rådgivere vil fortelle deg at journalister er konfliktsøkere, og at det er tanken på drama, krangel og spetakkel som får dem ut av sengen hver dag. Og det er en del sant i det.

Faktum er uansett at det er blitt noe færre av dem. Det er drevet dels av medienes økonomi siden konfliktstoff ofte krever mer research og tar lengre tid. Men jeg tror den viktigste grunnen er at leserne i større grad vil ha ting som er nyttige, informative og underholdende. Kort sagt, man vil ha positive saker heller enn ting som gjør en nedstemt, frustrert og verste fall redd. Lengst har det gått i USA hvor det nå finnes nettaviser som utelukkende har positivt stoff.

Vi lever i smilefjesets tid.

For bedrifter og organisasjoner som søker synlighet på redaksjonell plass er dette hovedsakelig godt nytt siden det oftest er positive nyheter man ønsker å bringe til torgs. Når mediene i større grad søker, og bruker plass på positive nyheter gir det muligheter for de som vet å benytte dette på en edruelig måte. Og for de som vet når, hvor og hvordan slike nyheter skal danderes.

Bare så det er klart. Jeg er ingen nyfrelst rådgiver som plutselig bare ser godhet rundt meg. På ingen måte. Jeg bare påpeker en tidsånd det er verdt å reflektere over. En tidsånd jeg mener påvirker alle som jobber med PR.

Vi lever i smilefjesets tid.

Enn så lenge.

 

hits