Film er bare SÅ 2014

Det er mulig film er best på kino. Men det er ikke der det skjer om dagen.

2014 blir filmens år i sosiale medier. Generelt god respons, svært lave produksjonskostnader og ønsket om å gi sine fans noe nytt er blant driverne for dette. Omtrent alle kommer til å kaste seg på.  Her blir humor, overraskelser og stunts servert og konsumert i filmer på noen få minutter.

Dette er for så vidt godt nytt for PR-byråene. Vi er glade i å lage ting som virker, fortelle historier som engasjerer og er ikke belastet med en historie hvor en film må være teknisk perfekt før den går på lufta. En knakende god ide og et kamera, så vi er klare for opptak. Publisering med en klar spredningsplan kan skje ganske umiddelbart.

De neste årene blir litt mer forvirrende for enkelte filmproduksjonsmiljøer. Omstillingen til nye budsjetter blir brutal, og mange vil sikkert stille seg på sidelinjen og fokusere utelukkende på de mer tradisjonelle reklamefilmene. Andre igjen vil forsøke å tilpasse seg.

Jeg tror uansett at dette blir en ganske kortvarig trend. Det blir for mye film av for varierende kvalitet. Litt for mange uten evne til å fortelle historier som engasjerer vil forsøke seg. Publikum vil etter hvert gå litt lei og responsen vil gå ned.

Jeg gir trenden maks to år. I 2016 vil man tenke at disse mange små filmsnuttene bare er SÅ 2014.  Da vil bedriftene igjen tenke at det er bedre med færre skikkelig gode filmer. Også i sosiale medier. Forventningene til kvalitet vil nærme seg reklamefilm uten å være reklamefilm, og etterspørselen etter kompetansen til profesjonelle filmproduksjonsmiljøer vil øke. Filmen blir ikke borte. Bare veldig mye bedre.

Men for 2014 er det bare å spenne sikkerhetsbeltene og gjøre seg klar for filmens år. Vi har tross alt mye moro i vente.

 

Les også om hvordan du lager «Filmer som flyr».

hits