Facebook fortsatt bestselgeren

Det er blitt mote blant ekspertene å påstå at Facebook er i ferd med å miste grepet på de under 18 år.

Utgangspunktet var en artikkel av professor Daniel Miller, hvor han mente å ha belegg for at de yngste var i ferd med å forlate Facebook. Som han sa det: «It is not just on a slide, it is basically dead and buried». Artikkelen ble bredt distribuert og en sannhet var etablert.

Og for mange var det en svært etterlengtet sannhet. Facebook er kjempen alle vil utfordre, og det er en logikk i at samme kanal ikke kan nå alle. Når 50-åringene rykker inn, rykker tenåringene ut. Det finnes det mange eksempler på.

Problemet er bare at Miller baserte sine konklusjoner på et svært tynt grunnlag. Han hadde bare snakket med 40 studenter, og det står til metodisk stryk.

Selv om anekdoter og enkelteksempler florerer vet vi stort sett bare at de yngste bruker mindre tid på Facebook enn de gjorde tidligere, og at de bruker det annerledes enn sine foreldre. Og det vet vi fordi Facebook selv har bekreftet det. Og fra TNS sin Social Media Tracker vet vi også at 88 prosent av de under 30 år er på Facebook daglig.

Alt annet om de unges bruk av Facebook er foreløpige arbeidshypoteser og godt bevarte hemmeligheter innenfor Facebooks fire vegger.

Ingen norske virksomheter med ambisjoner i sosiale medier kommer utenom Facebook. Uansett hvilke målgrupper de ønsker å kommunisere med. Verken i 2014 eller i 2015. Og det er nok den viktigste innsikten.

Fjesboka ligger fortsatt på toppen av alle bestselgerlister, og der vil den ligge i mange, mange uker til. Mener jeg.

Jeg hører gjerne fra deg om du er uenig!

 

hits