PR stunts Amazon style

«Bare et PR-stunt», sier folk nedsettende. Underforstått et utspill i media som mangler substans og troverdighet, og som ikke fører til noe annet enn i beste fall noen få sekunders oppmerksomhet i det offentlige rom.

Denne typen utspill ser man absolutt, men mye av det som folk ved første øyekast avfeier som et PR-stunt har en klar forretningsmessig agenda. Det gjelder bare å se det.

Nå i desember har Amazon-sjefen Jeff Bezos skapt relativt mye oppstuss etter at han i TV-programmet «60 Minutes» sa at han i nær fremtid så for seg at mye av det som ble bestilt på Amazon ville bli levert hjem til kundene via «Octocopters», små fjernstyrte dronelignende helikoptre. Folk måpte og kritikerne var raskt ute og påpekte de mange teknologiske, legale, praktiske og kulturelle hindringene som måtte overvinnes for å få en slik løsning til å fungere. Og de aller fleste, inkludert journalister, spurte seg: Kunne han virkelig mene det, eller var det bare et PR-stunt?

Bare et PR-stunt?

Ganske umiddelbart etter programmet var både United Parcel Service, UPS og Google ute og fortalte at de også jobber med ulike robotprosjekter. Og næringsklyngen som jobber med å utvikle ubemannede fly erfarte at en rekke nye investorer kom på banen og var nysgjerrige på hva de holder på med. Og pressen? Ja, den skrev spalte opp og spalte ned om Amazon, dets vekst og utvikling og den nyskapende toppsjefen.

Man kan trygt konstatere at Jeff Bezos, med sitt utspill, har skapt en forretningsmessig dynamikk som i sum har styrket Amazons posisjon.  Og det helt uavhengig av om «Octocopters» blir å se i nabolaget i 2015, 2020 eller kanskje aldri.

Helt nøyaktig hva Amazon ville oppnå med dette utspillet vet få, men at det var et PR-stunt ment for et øyeblikks oppmerksomhet er helt usannsynlig etter min vurdering. At analytikere og erfarne journalister kan få seg til å tro det, er et mysterium.

«Bare et PR-stunt» er ofte en lettvint analyse som ikke tar innover seg effekten oppslagene kan ha på ansatte, kunder, leverandører, investorer, media eller andre. Selv om et oppslag bare gir noen få sekunders berømmelse i det offentlige rom, kan det sette mer varige spor hos en eller flere av bedriftens interessenter. Og iblant kan det endre dynamikken i en hel bransje.

Jeg vil aldri anbefale noen å gjøre et utspill i media som mangler substans, troverdighet eller forretningsmessig forankring. Men et PR-stunt som en del av en bredere forretningsstrategi kan være klokt. Bare spør Amazon-sjefen, som garantert lever meget godt med at mange avfeide hans siste utspill som «bare et PR-stunt»!

 

 

Gambit H+K har ingen kunderelasjon til Amazon.

hits