hits

PR stunts Amazon style

Bare et PR-stunt, sier folk nedsettende. Underforsttt et utspill i media som mangler substans og troverdighet, og som ikke frer til noe annet enn i beste fall noen f sekunders oppmerksomhet i det offentlige rom.

Denne typen utspill ser man absolutt, men mye av det som folk ved frste yekast avfeier som et PR-stunt har en klar forretningsmessig agenda. Det gjelder bare se det.

N i desember har Amazon-sjefen Jeff Bezos skapt relativt mye oppstuss etter at han i TV-programmet 60 Minutes sa at han i nr fremtid s for seg at mye av det som ble bestilt p Amazon ville bli levert hjem til kundene via Octocopters, sm fjernstyrte dronelignende helikoptre. Folk mpte og kritikerne var raskt ute og ppekte de mange teknologiske, legale, praktiske og kulturelle hindringene som mtte overvinnes for f en slik lsning til fungere. Og de aller fleste, inkludert journalister, spurte seg: Kunne han virkelig mene det, eller var det bare et PR-stunt?

Bare et PR-stunt?

Ganske umiddelbart etter programmet var bde United Parcel Service, UPS og Google ute og fortalte at de ogs jobber med ulike robotprosjekter. Og nringsklyngen som jobber med utvikle ubemannede fly erfarte at en rekke nye investorer kom p banen og var nysgjerrige p hva de holder p med. Og pressen? Ja, den skrev spalte opp og spalte ned om Amazon, dets vekst og utvikling og den nyskapende toppsjefen.

Man kan trygt konstatere at Jeff Bezos, med sitt utspill, har skapt en forretningsmessig dynamikk som i sum har styrket Amazons posisjon. Og det helt uavhengig av om Octocopters blir se i nabolaget i 2015, 2020 eller kanskje aldri.

Helt nyaktig hva Amazon ville oppn med dette utspillet vet f, men at det var et PR-stunt ment for et yeblikks oppmerksomhet er helt usannsynlig etter min vurdering. At analytikere og erfarne journalister kan f seg til tro det, er et mysterium.

Bare et PR-stunt er ofte en lettvint analyse som ikke tar innover seg effekten oppslagene kan ha p ansatte, kunder, leverandrer, investorer, media eller andre. Selv om et oppslag bare gir noen f sekunders bermmelse i det offentlige rom, kan det sette mer varige spor hos en eller flere av bedriftens interessenter. Og iblant kan det endre dynamikken i en hel bransje.

Jeg vil aldri anbefale noen gjre et utspill i media som mangler substans, troverdighet eller forretningsmessig forankring. Men et PR-stunt som en del av en bredere forretningsstrategi kan vre klokt. Bare spr Amazon-sjefen, som garantert lever meget godt med at mange avfeide hans siste utspill som bare et PR-stunt!

Gambit H+K har ingen kunderelasjon til Amazon.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar