Blir det julegaver fra Expert likevel?

I sommer ble det solid baluba da elektronikkjeden Expert lanserte sin kampanje bygget rundt Queen-låten «We Will Rock You». Budskapet var at de hadde blitt både nye og billigere gjennom en rekke kutt. Særlig reagerte mange på at reklamemateriellet trakk frem at selskapet hadde lagt ned 358 småbutikker og at 1432 ansatte hadde måtte slutte.

Det ble straks god latin å hevde at omdømmet til Expert ville få varige svekkede sjelsevner. Reklamefolk var ute og hevdet at kampanjen også ville rasere omdømmet til norsk reklamebransje ? selv om kampanjen ble laget av et dansk byrå. I sosiale medier flommet det over av folk som lovet ALDRI mer å handle på Expert.

Et halvt år har gått, og det er kanskje på tide å gjøre opp en liten status.

Så langt jeg kan se lever både Expert og norsk reklamebransje i beste velgående.

Personlig synes jeg at Expert kunne spart seg for å skryte av hvor mange ansatte de hadde sagt opp. Det var unødvendig.

Jeg vil imidlertid oppfordre til en viss edruelighet når det gjelder hva som svekker en bedrifts omdømme. Det er blitt altfor lettvint å rope at omdømmet er på vei ned i toalettskålen hver gang en bedrift blir utsatt for tøff kritikk i det offentlige rom. Så enkelt er det ikke. Omdømmet påvirkes av en rekke faktorer, og folk flest har ofte andre perspektiver enn ekspertene.

Jeg vet ikke hvordan markedsandelene eller omdømmeindikatorene til Expert har utviklet seg det siste halve året.

Jeg er likevel helt sikker på at mange av sommerens kritikere er å finne i Experts butikker nå i julehandelen. De lokkes av pris, utvalg, beliggenhet eller nye store flaggskipbutikker ? selv om noen kanskje har ikledd seg store briller og detektivfrakk for ikke å bli gjenkjent.

God juleshopping!

 

 

Gambit H+K har ingen kunderelasjon til Expert.

hits